• شرح وظایف کمیته اقتصادی
شرح وظایف کمیته اقتصادی

تاریخ: سه شنبه 8 مهر 1399//ساعت:13:42//گروه:ساختار و شرح وظایف//زیرگروه:کمیته اقتصادی//شماره خبر:941

شرح وظایف کمیته اقتصادی

الف/ وظایف کلی کمیته اقتصادی: روشنگری، حمایت، پیگیری و مطالبه گری در خصوص رفاه، آسایش و آرامش عمومی مردم از اجزای حاکمیت  همراه با ثبات اقتصادی.

ب: وظایف تخصصی

ب1/ : روشنگری؛ ( مطلع کردن جامعه هدف از داشتن حق امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری نسبت به اجزای حاکمیت).

  1. روشنگری برای داشتن جامعه‌ای سالم توام با رفاه، آرامش و آسایش عمومی.
  2. برجسته کردن کارکردهای مشارکت مردمی برای حفظ و ارتقاء جامعه و صیانت از حقوق اقتصادی افراد.
  3. روشنگری برای ارتقاء سرمایه های اجتماعی بر پایه رضایتمندی مردم از اجرای عدالت اقتصادی و احترام نسبت به یکدیگر.
  4. روشنگری برای تشویق افراد جامعه به منظور مشارکت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های استان و شهرستان درعرصه‌های اقتصادی.
  5. ترغیب افراد به منظور شناسایی آسیب های اقتصادی در جامعه و طرح مسئله در کمیته برای پیشگیری، کنترل، مهار، اقدام و پیگیری تا حصول نتیجه.

ب/2 - حمایت؛ ( از اقدامات خوب مسئولین با صدور بیانیه و... تشکر و قدردانی به عمل آورده و به جامعه معرفی شوند).

حمایت از مسئولین، کارگزاران و کارآفرینانی که عملکردشان موجب رضایتمندی مردم نسبت به حاکمیت می گردد.

ب/3 - پیگیری؛ ( وظایفی که بر اساس قانون بر عهده مسئولین می باشد لکن به علل نامعلومی انجام نشده شناسایی، بررسی، در شورا مطرح و نتیجه اعلام می شود).

  1. ایجاد ارزش‌ افزوده‌ و سرمایه‌گذاری‌ و کارآفرینی‌ از راههای‌ قانونی‌ و مشروع.
  2. ایجاد رفاه‌ عمومی‌ و رونق‌ اقتصادی‌ و زمینه‌سازی‌ برای‌ عدالت‌ اقتصادی‌ و از بین‌ بردن‌ فقر.
  3. وضع‌ قوانین‌ و مقررات‌ مربوط به‌ مالیات‌ و دیگر اموری‌ که‌ به‌ آن‌ هدف‌ کمک‌ می‌کند.
  4. نظارت‌ و رسیدگی‌ و قضاوت‌ در مورد جرایم‌ و مسائل‌ اقتصادی.
  5. دسترسی‌ به‌ اطلاعات، مشارکت‌ آزادانه‌ی‌ اشخاص‌ در فعالیتهای‌ اقتصادی‌ و برخورداری‌ از امتیازات‌ قانونی.
  6. تقویت‌ خلاقیت‌ و ابتکار و دستیابی‌ به‌ فن‌آوری های‌ نوین‌ و ارتقا سطح‌ آموزش‌ و تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ و تعمیق‌ پژوهش‌ و گسترش‌ زمین‌شناسی‌ بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی‌ و دریایی‌ برای‌ بهره‌ برداری‌ مناسب‌ از ذخایر معدنی‌ استان.
  7. ارتقاء سهم‌ معدن‌ و صنایع‌ معدنی‌ در تولید ناخالص‌ استان و اولویت‌ دادن‌ به‌ تأمین‌ مواد مورد نیاز صنایع‌ داخلی‌  و صادرات‌ مواد معدنی‌ فرآوری‌ شده‌.
  8. استفاده‌ از موقعیت‌ ویژه‌ی‌ زمین‌شناسی‌‌ و گسترش‌ همکاریهای‌ بین‌المللی‌ (علمی، فنی، اقتصادی) جهت‌ جذب‌ و جلب‌ دانش‌ و منابع‌ و امکانات‌ داخلی‌ و خارجی‌ در زمینه‌ی‌ اکتشافات‌ معدنی‌ و ایجاد واحدهای‌ فرآوری‌ و تبدیل‌ مواد معدنی‌ به‌ مواد واسطه‌ و مصرفی.
  9. ایجاد زمینه‌های‌ مناسب‌ برای‌ رشد صنایع‌ معدنی‌ و فلزی‌ در بخش‌ آلیاژها و فلزات‌ و عناصر کمیاب‌ و تولید مواد پیشرفته.
  10. ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی.
  11. آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه ای و آموزش عالی) .
  12. توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها.
  13. ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار.
  14. بهبود محیط کسب و کار و ارتقاء شاخص‌های آن (محیط سیاسی، فرهنگی و قضایی و محیط اقتصاد کلان، بازار کار، مالیات‌ها و زیر ساخت‌ها) .
  15. حمایت از بخش‌های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌های ذیربط در چارچوب قانون.
  16. جذب فناوری، سرمایه و منابع مالی، مبادله نیروی کار و دسترسی به بازارهای خارجی کالا و خدمات از طریق تعامل مؤثر و سازنده با کشورها، سازمان‌ها و ترتیبات منطقه‌ای و جهانی.
  17. رعایت تناسب بین افزایش دستمزدها و بهره‌وری نیروی کار.
  18. اجرای بند "ج" اصل 44
  19. تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت. (اصل 44)
  20. توانمند سازی بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد و حمایت از آن جهت رقابت کالاها در بازار . (اصل 44)
  21. آماده سازی بنگاههای داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرایند تدریجی و هدفمند. (اصل 44)
  22. توسعه سرمایه انسانی دانش پایه و متخصص.
  23. توسعه و ارتقاء استانداردهای ملی و انطباق نظام های ارزیابی کیفیت با استانداردهای بین المللی.
  24. جهت گیری خصوصی سازی در راستای افزایش کارایی و رقابت پذیری و گسترش مالکیت عمومی. (اصل 44)
  25. واگذاری 80% از سهام بنگاههای دولتی مشمول صدر اصل 44 به بخشهای خصوصی شرکتهای تعاونی سهامی عام و بنگاههای عمومی غیردولتی به شرح ذیل مجاز است. (اصل 44)
  26. واگذاری بنگاههای دولتی که در زمینه معادن بزرگ، صنایع بزرگ و صنایع مادر (از جمله صنایع بزرگ پایین دستی نفت و گاز) فعال هستند به استثنای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های استخراج و تولید نفت خام و گاز. (اصل 44)
  27. واگذاری بانکهای دولتی به استثنای بانک مرکزی ج.ا.ا. بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه صادرات. (اصل 44)
  28. واگذاری شرکت های بیمه دولتی به استثنای بیمه مرکزی و بیمه ایران. (اصل 44)
  29. واگذاری شرکتهای هواپیمایی و کشتیرانی به استثنای سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و کشتیرانی. (اصل 44)
  30. واگذاری بنگاههای تامین نیرو به استثنای شبکه های اصلی انتقال برق. (اصل 44)
  31. واگذاری بنگاههای پستی و مخابراتی به استثنای شبکه های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی. (اصل 44)
  32. واگذاری صنایع وابسته به نیروهای مسلح به استثنای تولیدات دفاعی و امنیتی ضروری به تشخیص فرمانده کل قوا. (اصل 44)
  33. رعایت قیمت گذاری سهام از طریق بازار بورس. (اصل 44)
  34. فراخوان عمومی با اطلاع رسانی مناسب جهت ترغیب و تشویق عموم به مشارکت و جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت اطلاعاتی صورت پذیرد. (اصل 44)
  35. جهت تضمین بازدهی مناسب سهام شرکتهای مشمول واگذاری اصلاحات لازم درخصوص بازار، قیمت گذاری محصولات و مدیریت مناسب براساس قانون تجارت. (اصل 44).
  36. واگذاری سهام شرکتهای مشمول طرح در قالب شرکتهای مادر تخصصی و شرکت های زیرمجموعه با کارشناسی همه جانبه. (اصل 44)
  37. اجرای سیاست های کلی در اقتصاد مقاومتی.
  38. تأمین شرایط و فعال‌سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی.
  39. به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.
  40. افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان .
  41. استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.
  42. سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
  43. افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید.
  44. تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).
  45. مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
  46. حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت .
  47. تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم.
  48. تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
  49. برنامه‌ریزی تولید متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورهای منطقه.
  50. ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم استان در بازارهای هدف.
  51. توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.
  52. افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از طریق:
  53. توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت.
  54. استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی.
  55. استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.
  56. صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی استان با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه‌ی دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.
  57. اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
  58. شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ... .
  59. تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.
  60. گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
  61. شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
  62. مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی.
  63. شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار.
  64. افزایش پوشش استاندارد برای محصولات داخلی و ترویج آن.
  65. مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی
  66. توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج
  67. افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور.
  68. شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا در حوزه های پولی، ارزی و تجاری.
  69. مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال های داخلی و خارجی.
  70. شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار
  71. بهبود محیط کسبب و کار و ارتقاء شاخص های آن و حمایت از بخش های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و وریه های ذیربط در چارچوب قانون اساسی.
  72. هماهنگ سازی و پایداری سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری و تنظیم بازارهای اقتصادی در جهت کاهش نرخ بیکاری توأم با ارتقای بهره وری عوامل تولید و افزایش تولید
  73. بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره وری عوامل تولید با اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی و ...
  74. مدیریت منابع ارزی با تأکید بر تأمین نیازهای تولید ملی
  75. بهبود فضای کسب و کار با هدف افزایش تولید ملی
  76. کارآمد کردن نظام توزیع کالاها و خدمات با استفاده از سازوکار شفاف سازی

ب/ 4 - مطالبه گری؛ ( اقدام در خصوص مواردی که سبب نارضایتی مردم گردیده و یا مواردی که به سبب پیگیری تشخیص داده شده مورد غفلت واقع گردیده است).

  1. مطالبه گری از مسئولانی که در تشویق امر سرمایه گذاری کوتاهی می کنند.
  2. مطالبه گری از کم کاری درحوزه ی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
  3. ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و آینده‌نگری نسبت به تحولات در سطح ملی.
  4. تنظیم بازار اقتصادی در جهت کاهش نرخ بیکاری توأم با ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید و افزایش تولید.
  5. توجه بیشتر در پرداخت یارانه‌ها به حمایت از سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال مولد در بخش‌های خصوصی و تعاونی.
  6. گسترش و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی دارای مزیت مانند: گردشگری و حق گذر (ترانزیت).
  7. حمایت از تأسیس و توسعه صندوق‌های شراکت در سرمایه برای تجاری سازی ایده‌ها و پشتیبانی از شرکت‌های نوپا، کوچک و نوآور.
  8. برقراری حمایت‌های مؤثر از بیکاران برای افزایش توانمندی‌های آنان در جهت دسترسی آن‌ها به اشتغال پایدار.
  9. توجه ویژه به کاهش نرخ بیکاری.
  10. مبارزه با ساد اقتصادی.
  11. کم کاری درحوزه ی تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.

پ: وظایف عمومی:

  1. مواردی که نیاز است به مسئولین در استان و یا کشور اعلام شود به روابط عمومی اعلام تا از آن طریق اقدام شود.
  2. تهیه و پیشنهاد برنامه های سال و اعلام به مجمع.
  3. اولويت بندی برنامه های اقتصادی.
  4. تهيه مطالب اقتصادی  در قالب پیام و بروشور.
  5. تهیه و پیشنهاد برنامه های سال و اعلام به مجمع.
  6. رصد فعاليت های اقتصادی و ضد توسعه و پیشرفت آن .
  7. ارتباط و هماهنگی با مراكز اقتصادی.
  8. فعال سازی کمیته اقتصادی مجمع شهرستانها
  9. برگزاری همايش اقتصادی.
  10. شناسايی نيروهای ارزشی و متخصص و سازماندهی آن ها در رابطه با وظایف کمیته.
  11. ‏اخذ و جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت های اقتصادی از مجمع شهرستانها.
  12. تدوين برنامه جامع جهت ارتباط مجمع با سازمان ها ، ادارات، مراکز دولتی و بخش خصوصی.

ارسال نظرات